به گزارش پایگاه خبری اندیشه تازه ؛ جماران با علی بهجت، فرزند مرحوم آیتالله بهجت به بهانه حادثه اخیر در درمانگاهی در قم گفتوگو کرده است.
بخشهای مهم این گفتوگو را در ادامه میخوانید:
کار هر دو زشت بود؛ هم کاری که طلبه کرد و هم عکسالعملی که خانم انجام داد.
طلبه باید سرش را پایین بیندازد و تا وقتی خودش را مهذب نکرده وارد این مسائل نشود. طلبهای که مقید نباشد خودش را مهذب کند چگونه میتواند جامعه را مهذب کند؟!
از کجا بفهمیم که قصد قربتی در این کار وجود داشته است؟! ثانیاً در کجای اسلام چنین قصد قربتی درست است؟!
تبعات منفی این کار همین جامعهای است که ساختهایم. آقا (آیتالله بهجت) میفرمودند؛ کسی که مهذب و اصلاح نکرده غلط است که به فکر اصلاح دیگران باشد.
وقتی شما بخواهید با گرفتن عکس ناموس مردم، جامعه را اصلاح کنید نتیجهاش همین میشود که میبینیم. تبعات منفی آن همین واکنشها و عکسالعملهای منفی است که در جامعه شاهد آن هستیم. خودت را درست نکردهای و بر نفس خودت مسلط نشدهای، حالا میخواهی بروی دیگران را اصلاح کنی؟ آن هم با گرفتن عکس و…؟ خودت را نتوانستی اصلاح کنی، جامعه را میتوانی اصلاح کنی. غلط است به فکر اصلاح جامعه باشی اگر خودت را اصلاح نکرده باشی.
در اینجا علاوه بر نگاهکردن میخواهد از او عکس هم بگیرد و تصویر او را هم داشته باشد. خب اگر مصداق صور قبیحه باشد آیا نباید تو را بهخاطرداشتن صور قبیحه سرزنش و بازخواست کنند؟ داشتن صور قبیحه، آنهم در گوشی یک طلبه، جرم نیست؟
گیر اصلی کار این است که؛ خودمان را درست نکردیم میخواهیم جامعه را درست کنیم. این دنباله همین است. اساس آداب این قضیه امربهمعروف و نهیازمنکر را درست کردی؟
مقلد کدام مرجع تقلید هستی که به تو فتوا داده و اجازه داده که اگر خانمی با چنین وضعی بود تو میتوانی از او عکس بگیری و بگویی منظورم این است که مثلاً او را معرفی کنم؟ گفت؛ کسی با نامحرم حرف میزد، گفتند چرا با نامحرم حرف میزنی، گفت دارم حمد و سورهاش را درست میکنم. اول برو اصل قضیه را درست کن اگر تابع شرع هستی اگر هم خدایناکرده تابع هوا و هوسی که خب، بحثی نیست.
اخیراً یکی از نمایندگان مجلس از کسر حساب بانکی خانمهای بدحجاب سخن گفت این روشها آیا نتیجه مطلوبی خواهد داشت؟
شاید اینها تصور میکنند اگر رفتند در مجلس با چنین احکامی (کس از حساب خانمهای بدحجاب)، قانون به نفع بشر مینویسند. درحالیکه چنین احکام و قانونی که به شرع ربط دارد را خدا و مجتهد مینویسد.
سیره علمای ما مشخص است. در کتابها و در رسالههای عملیه نوشته شده است بروید ببینید. ببینید در کجای بحث امربهمعروف و نهیازمنکر نوشته شده است که عکسش را بگیری و ببری؟ خداوند عاقبت همه ما را ختم به خیر کند.
ثبت دیدگاه