حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 6 جماد أول 1447 Monday, 27 October , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3954 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 95×
ضرورت بهره گیری از دریا در جهت رونق اقتصادی کشور / دادگاه رسمی دریایی در ایران نداریم / فرهنگ دریایی باید نهادینه شود
۰۵ آبان ۱۴۰۴ - ۶:۵۷
شناسه : 27312
0
کاپیتان تقوی فرهی : کاپیتان محمدرضا تقوی فرهی پیشکسوت حوزه دریایی در گفتگویی گفت : در جهت رونق اقتصادی باید از موهبت دریا به نحو صحیح استفاده شود.
پ
پ

به گزارش پایگاه خبری اندیشه تازه ؛  کاپیتان محمدرضا تقوی فرهی پیشکسوت نیروی دریایی در گفتگویی ضمن معرفی و بیان پیشینه ای از فعالیت های خود در حوزه ی دریایی ، اظهار داشت : افسر بازنشسته نیروی دریایی هستم ، از سال ۶۴ پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان البرز وارد نیروی دریایی شدم که در زمان جنگ ایران و عراق بود ، ۵ سال در دانشگاه فنون دریایی نوشهر دوره های نیروی دریایی را گذراندم و همزمان نیز در عملیات شرکت می کردم چون جز دروس بود و در زمان جنگ نیز مأموریت ها با ناوهای جنگی انجام می شد . پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه در بندرعباس در منطقه یکم دریایی نیروی دریایی مشغول بکار شدم.

وی ادامه داد :  به عنوان افسر دوم ،افسر ملوان ،افسر توپخانه ،افسر عملیات و فرمانده ناو در ناوهای مختلف فعالیت کردم. همزمان دوره غواصی عمق کم را در بندر انزلی در آموزشگاه دریایی در حدود سال‌های ۷۰ و ۷۱ طی کردم و سپس به روی ناو برگشتم ،مدتی فرمانده ناو بودم و چون اعلام کردند که نیروی دریایی با کمبود افسر غواصی مواجه است ،مجددا به انزلی بازگشتم و دوره غواصی عمق زیاد را به صورت عالی در انزلی در سال ۷۶ گذراندم و در بندرعباس فرمانده غواصی شدم .

کاپیتان تقوی فرهی اضافه کرد : غواصی خود علم مجزا و خاصی است و زمانی که ورود به این حوزه در بندرعباس ورود کردم به این نتیجه رسیدم که از نظر غواصی در گذشته چقدر قوی بودیم اما تجهیزات از بین رفته بود و افراد نیز رفته بودند ، شروع به بازسازی کردیم و در حدود ۴ سال فرمانده غواصی بندرعباس بودم سپس به تهران منتقل شدم و در معاونت عملیات ،مدیر عملیات غواصی نیروی دریایی شدم .

وی ادامه داد :  در آنجا در عرض چند سال اتاق های فشار را تعمیر کردیم و به عمق ۵۰ متر و ۶۰ متر رساندیم . پس از آن نیز اولین دوره غواصی گاز مخلوط هلیم ( هلیوکس ) با اعزام گروهی به آلمان برگزار کردیم تا حدود عمقی که بتوانیم به بستر خلیج فارس برسیم .چون حداکثر عمق خلیج فارس ۹۰ متر است البته به غیر از دو چاله ای که وجود دارد و محاسبه نمی‌شود ، ولی به طور متوسط عمق خلیج فارس ۳۵ و حداکثر ۸۸ الی ۹۰ متر می باشد .اساتید آن دوره نروژی و آلمانی بودند و آن اساتید بعدا را به ایران دعوت شدند و غواصی عمق ۱۰۰ متر در جاسک انجام گرفت این اتفاق مربوط به بیش از دو دهه پیش است و بعدها کتب و استانداردها در بحث غواصی تغییر کرد .

کاپیتان تقوی فرهی تصریح کرد : خوشبختانه اکنون وضعیت غواصی کشور خوب است و در مسابقات غواصی ارتش های جهان ۵ سال است که نیروی دریایی ایران  به مقام نخست دست یافته است .۱۱ رکورد جهانی غواصی در دست غواص های نیروی دریایی ارتش ایران می باشد .

وی در ادامه معرفی خود عنوان کرد : همزمان دوره های مختلفی را طی کردم ، در  کارشناسی ارشد دانشگاه دافوس شرکت کردم و رتبه اول ارتش شدم و تحصیلات را ادامه دادم. دارای یک مدرک DBA از دانشگاه مشهد  و اخیرا یک مدرک DBA دیگر با تخصص ویژه ی داوری بین المللی دریایی از دانشگاه تهران هستم .
همزمان کارشناس رسمی دادگستری شدم. رشته ای بنام وسایط نقلیه دریایی و غواصی در کارشناسی دادگستری داریم که در بخش غواصی بنده به عنوان کارشناس فعالیت می کنم و چندین سال است که کسی را نتوانستیم در این حوزه تربیت کنیم . فعالیت هایی که در حال حاَضر انجام می‌دهم کارشناس رسمی دادگستری و  داوری بین المللی دریایی است.

تقوی ادامه داد  :  هشت هزار کیلومتر مرز داریم که سه هشتم آن دریایی است ، اما سهم دریایی ها در سیستم تصمیم گیری دولت و فرهنگ عمومی حتی یک دهم هم نیست . دارای ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل ، ۲۹ جزیره در خلیج فارس و یک جزیره در دریای عمان هستیم اما از  این قابلیت ها متاسفانه استفاده نشده است . در بخش دریانوردی و دریا باید وحدت رویه بوجود آید و دوم فرهنگ سازی در زمینه دریایی است .  توسعه فرهنگ دریایی قدم اول و مهمترین گام است . بالقوه با دارا بودن سواحل زیاد یک کشور دریایی هستیم اما استفاده ای از این موهبت ها نمی کنیم .
وی افزود : اگر فقط از شیلات استفاده کنیم در شمال و جنوب کشور می توانیم با درآمد فروش نفت برابری کنیم .تجارت کشور ما ۹۲ درصد دریایی است چون باصرفه تر است .

صنعت دریایی بسیار گسترده است

کاپیتان تقوی فرهی در ادامه یکی از مشکلات بزرگ را امنیت دریایی خواند و گفت : امنیت دریایی فقط نگهبانی پلیسی نیست ، چون سرمایه گذار اگر ببیند امنیت وجود ندارد از انجام کار فرار می کند ، باید برای یک سرمایه گذار محرز شود که پلیس و امنیتی در حوزه سرمایه گذاری وجود دارد .مورد بعدی امنیت قضایی است .کشور ما با این همه عظمت  دادگاه دریایی ندارد . باید دادگاه‌های تخصصی و فوق تخصصی دریایی ایجاد شود .

در کشوری که سه هزار کیلومتر مرز دریایی و دعاوی دریایی وجود دارد در یک دعاوی دریایی باید کارشناس متخصص همان حوزه نظر دهد نه آن کسی که هرگز در دریا نبوده و فضای فعالیت در دریا آشنا نیست .
تقوی فرهی با بیان اینکه نیروهای جوان و علاقمند باید به رشته های دریایی ورود کنند و تخصص بیاموزند ، گفت : ورود به حوزه فعالیت دریایی بسیار سخت است اما اگر شما با کارشناسی و تخصصی وارد شوید پول و ثروت از آن حاصل می شود . امروزه کشوری موفق تر است که حوزه دریا و اقتصاد دریامحور را رشد و توسعه دهد .

انتهای پیام /

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.