در این مراسم که به مناسبت “روز روابط عمومی و ارتباطات”، امروز(چهارشنبه) با حضور فاتحی مشاور استاندار و مدیرکل روابط عمومی استانداری تهران، قربانی مدیر روابط عمومی فرمانداری تهران، منتظری مدیرتولید برنامه “صبح و نشاط” شبکه سوم سیما، ارشدی مشاور عالی مدیرکل، طوسی و ایرجی معاونان و مدیران ستادی اداره کل در سالن آمفی تئاتر برگزار شد، “علی جوادی” با اشاره به تغییر و تحولات بسیار در عصر رسانه، افزود: در چنین عصری، تولید اطلاعات بسیار بالاست و تحولات، تصمیم گیری ها و جهت گیری ها بر مبنای دانستن جدیدترین اطلاعات صورت می گیرد، لذا روابط عمومی ها باید براساس این نیازها، شگل بگیرند و برقرار شوند.
وی ادامه داد: در دنیا و عصر ارتباطات و در فضای فعلی حاکمیتی در جهان، یکسری ابزار و لزومات مورد نیاز است که یکی موضوع و بحث روابط عمومی های مستقر در هر دستگاهی است. اصولاً در دنیای فعلی، اداره بخش ها براساس روش های قدیمی، ویژگی مخرب دارد و در واقع، تصمیمات، متناسب با تغییراتی که جهان به خودش می بیند، نخواهد بود.
مدیرکل با اشاره به این مهم که داشتن اطلاعات و ارتباطات، متکی به تکنولوژی است، گفت: در این ارتباط باید از ابزاری استفاده کرد که این ابزارها، شاخصه های عصر حاضر را داشته باشد؛ ابزاری که مربوط به سال ها پیش و حتی یک سال پیش باشد و به عنوان انتقال دهنده اخبار و اطلاعات و در جهت ارتباطات سازمان ها، دستگاه ها و نهادها مورد بهره برداری قرار می گرفته، الآن نمی تواند مورد استفاده قرار گیرد.
جوادی از دوران کرونا گفت و ادامه داد: عصر کرونا یک تغییر و یک نوع مواجه شدن به مسائل جهانی را به انسان ها در تمام نقاط دنیا نشان داد و مباحث جدیدی را در موضوعات آموزشی، مواجه، حضور، تصمیم گیری، کار و ….. با ظرفیت های نو ایجاد کرد و به نوعی اجبار را برای دور شدن از مسائل کار به همراه آورد و الآن که کارها بعد از یک وقفه کوتاه، دوباره به جریان افتاده، نیاز است یکسری ابزار در راستای اهداف هر دستگاهی تعریف شود. در آن حال و هوا، تنها موضوع رسانه و اطلاعات بود که نه تنها کم رنگ نشد، بلکه تقویت هم شد و تنها بخشی که هیچ وقت دچار سردرگمی و گمراهی نشد، موضوع روابط عمومی، رسانه و انتقال اطلاعات بود.
وی با تشبیه هر سازمانی به یک ماشین که برای طی کردن مسیر که همان اهداف سازمان است، نیاز به اطلاعات بیرونی و پیرامون خود دارد و این اطلاعات باید دراختیار راننده ماشین که همان مدیران بالادستی است، قرار گیرد تا آن سازمان را در رسیدن به اهدافش کمک کند، از سیستم های اطلاع رسانی و ارتباطات به عنوان ابزاری یاد کرد که از طریق آن، می توان به اطلاعات پیرامون یک سازمان دست یافت و در این بین، روابط عمومی در هر سازمانی، ایفا کننده این نقش خواهد بود و تمام تغییرات محیطی و پیرامونی را به مسئولان و مدیران هر بخش اطلاع می دهد.
مدیرکل افزود: روابط عمومی ها چشم و گوش و بیان هر سازمان هستند و هر جا که احساس هجمه و کمبودهای اطلاعاتی صورت می گیرد، این روابط عمومی ها هستند که وارد عمل شده تا کمک کننده سازمان به حرکت در مسیر صحیح خود ادامه دهد، اما همین روابط عمومی ها برای انتقال درست اطلاعات، نیازمند ابزار و ارتباطات مناسبت هستند تا بتوانند به درستی ارتباط دو سویه را بین مردم و مسئولان برقرار کنند. قطعاً اگر روابط عمومی ها بروز نباشند، مسیر از قبل تعیین شده آن سازمان محقق نخواهد شد.
وی تاکید کرد: سیستم ورزش استان تهران، از ظرفیت های موجود و جهت گیری ها و یا ما از ظرفیت های موجود ورزشکاران، سازمان ها و نهادهای دیگر در راستای هم افزایی برای اهداف اداره کل، بی اطلاع است و این نقش را روابط عمومی باید ایفا کند.
مدیرکل در ادامه گفت: مدل مدیریت استان تهران و جهت گیری اش، جهت گیری اجتماعی است و باید براساس مواضع اجتماعی، استان تهران را اداره کنیم، آن هم توسط خود مردم و فعال کردن گروه های مردمی و حلقه های میانی. بی شک اگر مردم فعال شوند، از بین بردن موانع و چالش ها، زودتر و بهتر اتفاق می افتد. در بحث حکومتی هم، هر جا که نظام با مشکلی برخورد کرده، با حضور مردم در صحنه، مشکلات برطرف شده و نمونه بارز آن برطرف شدن معضل کرونا بود که امروز به شرایط خوبی رسیده ایم و نقش زحمتکشان عرصه رسانه و روابط عمومی در موضوع اطلاع رسانی و در ایجاد این شرایط را نباید نادیده گرفت.
وی خاطر نشان کرد: در عرصه ورزش هم اتفاقاتی افتاده که مهمترین آن، رویکرد اداره کل است. قرار است فضاها، اماکن، ظرفیت ورزشی و پتانسیل ذخیره شده در ورزش و جوانان به نفع جوانان و مردم استان، آزاد و رها شود، چیزی که تا حالا این گونه نبوده است. ورزش، پتانسیل بالایی دارد، طوری که یک خبر رسمی طی دو، سه ساعت بالای دو میلیون نفر بازدید خواهد داشت و این ظرفیت در ورزش و فقط در ورزش وجود دارد. باید این ظرفیت را فعال کنیم، ظرفیتی که در روابط عمومی ها و در رسانه ها هست. در واقع جهاد تبیین هم که مدنظر مقام معظم رهبری است باید توسط روابط عمومی و رسانه انجام شود و وظیفه تخصصی و ذاتی شماست.
جوادی گفت: در چنین شرایطی، باید به سمت ایجاد یک شبکه رسمی برای ورزش و جوانان تهران برویم و باید از ظرفیت پلت فرم هایی که برای انتشار و انتقال اطلاعات دوسویه وجود دارد، استفاده کنیم. در این ارتباط، هم نیاز به تجهیزات داریم، هم تخصص ها و هم ارتباطات. برای انتشار اخبار خوب، نیاز به فراهم کردن تجهیزات و ارتباطات مناسب است و باید یکسری اعتبارات را ببینیم. در آینده نزدیک خبرهای خوبی دراین رابطه خواهیم داشت که ظرفیت های بسیار بالایی در اداره کل ایجاد خواهد کرد و تازه کار شما آغاز می شود. این کار نیاز به تولید محتوا دارد که حلقه اصلی محسوب می شود و با تلفیق هنر و تجربه شما، بتوانیم اداره کل را به عنوان یک دستگاه پیشرو در داشتن ارتباط دو سویه با مخاطب و در انتقال اخبار، شاهد باشیم.
ثبت دیدگاه