حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 14 جماد أول 1446 Friday, 15 November , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2865 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 2×
مادران؛ معلمانِ عصرِ کرونا
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۱
شناسه : 2421
6
یادداشت؛ من یک مادرم .... یک معلمِ بالقوه .... مانند میلیون ها مادری که بر روی این کره ی خاکی زندگی می کنند و در روزگاری که جهان تا این حد به موجودات و خلقت های خداوند، سخت گرفته و روز به روز دایره ی سختی ها و مشقات را تنگ تر و تنگ تر می کند، نگرانم ....
ارسال توسط :
پ
پ

نگران آینده ای نه چندان دور که از پسِ یک دوره بحران جهانی سر بلند می کند و کودکم را در ادامه ی راهی با خود خواهد برد که ای بسا آغازی نداشته است.

سال تحصیلی 1400 – 1399 در حالی آغاز شد که سایه ی شوم کووید 19 بر سر مردم جهان گسترده شده بود و با تصمیمات اتخاذ شده در ایران نیز همانند سایر کشورها، آموزش ها به صورت مجازی و آنلاین از سر گرفته شد تا دانش آموزان همچنان در مسیر آموزش و پرورش گام بردارند و از فرصت ماندن در خانه، نهایت استفاده را داشته باشند.

دانش آموزان در خانه ماندند و مادران، باز هم برای چندمین بار به خصوص برای کودکانی که در مقطع ابتدایی تحصیل می کردند، معلم شدند؛ معلمانی که پا به پای کودکان خود، از آموزش مجازی معلمان مدرسه، آموختند و آموخته هایشان را با صبوری به کودکانی انتقال دادند که از حضور در کلاس درس معاف شده بودند و از روابط اجتماعی با کودکان دیگر در جامعه ی کوچکی به نام “مدرسه”، محروم.

مادرانی که هم معلم بودند و هم دانش آموز؛ معلمانی قابل تقدیر و دانش آموزانی سخت کوش و صبور.

باید گفت کرونا با همه ی بدی ها و تلخی هایش، مزایای زیادی هم داشت که به طور قطع در دوران پساکرونا، مجال بررسی موشکافانه ی این مزایا، بیشتر و بهتر فراهم خواهد بود.

یکی از مصادیق بارز این مزایا این بود که با حضور دانش آموزان در خانه، والدین با نقاط قوت و ضعف فرزندانشان بیشتر آشنا شدند و در عین حال، مسئولیت ها و زحمات معلمان را در طول سال تحصیلی با تمام وجود درک کردند و از سختی های کار با دانش آموزان به ویژه در مقطع ابتدایی، آگاه شدند.

معلمانی که باید روزها را دلسوزانه با تعداد زیادی دانش آموز با استعدادها، خُلقیات و فرهنگ های متفاوت سپری می کردند و با صرف انرژی زیاد – هم به لحاظ فکری و هم به لحاظ جسمی -، در جهت رساندن دانش آموزان خود به سطحی قابل قبول از علم و دانایی، در تلاش بودند.

ضمن این که با ادامه ی آموزش به صورت مجازی، فرصتی مغتنم شد تا خانواده ها با کادر آموزشی مدرسه هم گام و هم صدا شوند و به جای هزینه ی ایاب و ذهاب، لوازم التحریر، تغذیه، لباس فرم و …. که در این سال تحصیلی از سبد خانوار حذف شده بود، در جهت تقویت تجهیزات آموزشی مدارس مانند خرید میکروفن و تجهیزات آموزش هوشمند و … اقداماتی انجام دهند.

اما قرار گرفتن مردم در یک سیستم جدید زندگی و فاصله گرفتن از برخی عادت ها و روزمرگی ها، و نیز تعریف یک برنامه ی متفاوت برای زندگی، شاید نقطه ی عطفی بود که کووید 19 برای همگان به ارمغان آورد و لزوم تغییر در زندگی را به انسان یادآوری کرد.

کسی چه می داند؟

شاید در قرن آینده، دانش آموزان در کتاب های تاریخ خود بخوانند:

“در ابتدای قرن گذشته، شیوع یک ویروس کشنده با عنوان کووید 19، از مادران این سرزمین، معلمانی ساخت که اگرچه تجربه ی آموزش نداشتند، اما با ایثار و صبوری های خویش، با همراهی معلمان دلسوز و فداکار، کودکانی را پرورش دادند که در دهه های بعد، افتخارآفرینانِ مُسلّمِ این مرز و بوم شدند و بیش از پیش در عرصه های جهانی درخشیدند و ایران را به یکی از کشورهای توسعه یافته و قدرتمند جهانی بدل کردند.”

 

انسیه معماریان – نویسنده و مدرس دانشگاه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.